مطبوعات ترکیه جمعه ۸ بهمن ۱۳۹۴

روزنامه صباح طی گزارشی با عنوان “سه کشوری که بدان ها سفر خواهد کرد با سیستم ریاستی اداره میشوند” نوشته است، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در چهارچوب دور دوم سفر خود به کشورهای آمریکای جنوبی در روزهای بین ۳۱ ژانویه تا ۴ فوریه، از کشورهای شیلی، پرو و اکوادور بازدید خواهد کرد. بر اساس گزارش این روزنامه، اردوغان در جریان این سفرها چندین قرارداد همکاری در زمینه های مختلف را امضا خواهد کرد. سفر اردوغان به شیلی، اولین سفر رسمی از ترکیه به این کشور در سطح ریاست جمهوری پس از ۲۱ سال به شمار خواهد رفت. سفر رئیس جمهوری به پرو و اکوادور نیز اولین سفر خارجی رسمی از ترکیه به این کشورها محسوب خواهد شد. گفتنی است سه کشوری که اردوغان بدان ها سفر خواهد کرد همگی با سیستم ریاستی اداره میشوند.
روزنامه استار در گزارشی با تیتر “زمان بازسازی شهرهای جیزره و سیلوپی فرا رسیده است” مینویسد، به دنبال از میان برداشته شدن موانع و خندق ها در شهر سیلوپی بازسازی خواهد شد. خساراتی که به خانه های شهروندان شهرهای سیلوپی و سور وارد شده است، تلافی خواهد شد. دولت ترکیه فعالیتهایی جهت بررسی و تشخیص خسارات وارده به مردم آغاز گردید. در همین چهارچوب همچنین روند بازسازی شهری در این منطقه آغاز خواهد شد. شهروندانی که خانه هایشان تخریب و بازسازی خواهد شد به طور موقت به مناطق دیگری منتقل خواهند شد.
روزنامه ینی شفق در گزارشی با تیتر “درها را باز کنید “نوشته است، دامنه واکنش ها به کشورهای اروپایی که درصدد اخراج مهاجرین سوری، توقیف وسایل آنان انتقال آنان به ترکیه از طریق کشتی میباشد، وسیع تر میشود. نمایندگان نهادهای جامعه مدنی و فعالین حقوق بشر از اتحادیه اروپا میخواهند به جای اجرای قرار داد قبول مجدد درهای خود را به روی مهاجرین باز کرده و این مسئله رو به رو شوند. فعالین حقوق بشر که از ابتدای جنگ سوریه از مهاجرین دفاع کرده اند، به ویژه از کشورهایی که در سیاست های سوریه دخیل بوده ولی از مسائل مهاجرین چشم پوشی میکنند، به شدت انتقاد میکنند.
روزنامه حریت در گزارشی با تیتر “گردهمایی بزرگ مدیران گردشگری” نوشته است، بیستمین دوره از نمایشگاه بین المللی توریسم و گردشگری مدیترانه شرقی، دیروزدر استانبول آغاز به کار کرد. این نمایشگاه که با حضور شرکت کنندگان بیش از ۷۰ کشور جهان برگزار میشود، از بیش از ۱۰۰ هزار بازدیدکننده میزبانی خواهد کرد. کشورهایی نظیر چین، ایران و فیلیپین در بین شرکت کنندگان جای دارند.
روزنامه خبر ترک در گزارشی با عنوان “نزدیکی جزایر هاوایی با استانبول به وسیله کُد” نوشته است، ما بین شرکت خطوط هوایی ترکیه و هواپیمایی هاوایین (Hawaiian) قرارداد تبادل کد پرواز به امضا رسید. بر اساس گزارش این روزنامه در سایه این قرارداد مسافرین این دو شرکت هواپیمایی به راحتی قادر به مسافرت به مناطق شرق دور خواهند شد. در همین راستا، مسافرین این دو هواپیمایی در سفر خود به کشورهای شرق دور از یک کد پرواز استفاده خواهند کرد.

فهرست