خلاصه مطبوعات ترکیه، جمعه ۲۰ فروردین ۱۳۹۵

گلچینی از اخبار منتشره در روزنامه های امروز ترکیه

عزیزان با چکیده ای از اخبار درج شده در جراید امروز ترکیه همراه با شما هستیم.
روزنامه حریت در خبری با تیتر “ارتش آزاد سوریه دروازه را تسخیر کرد” می نویسد، ارتش آزاد سوریه با حمایت ترکیه، و ارتش فتح، کنترل قصبه الراعی یا چوبان بئی سوریه را از دست داعش خارج ساخت. الراعی که درست در نقطه مقابل شهرستان ائل بیگلی کیلیس واقع است، به جهت اینکه در خط عزز-جرابلس که ترکیه نمی خواهد پ ی د، شاخه سازمان تروریستی پ ک ک در سوریه وارد آن شود، قرار دارد، حائز اهمیت استراتژیک می باشد. ایالات متحده آمریکا به خارج ساختن داعش از این خط اصرار ورزیده و ترکیه خواهان افتادن کنترل این منطقه به دست گروه های مخالف و عشیرت های عرب و ترکمن بود.

روزنامه یئنی شفق طی گزارشی با عنوان “فریاد ۴۷ مادر” می نویسد، ۴۷ زن از شهر درایای سوریه که از سه سال گذشته تاکنون تحت محاصره نیروهای اسد قرار دارد، با راسال نامه ای سرگشاده، هشدار دادند که در صورت عدم رسیدن کمک؛ شاهد مرگ فرزندان و نزدیکانشان از گرسنگی خواهند شد. در این نامه چنین نوشته شده است: “از هر کسی، در و یا نزدیک، خواهان کمک فوری هستیم” در حالی که این مادران در تلاش رسانده صدای خود به جهان هستند، مرکز کمک های انسانی سازمان ملل در فاصله چند کیلومتری، نظاره گر است. بخش هماهنگی روابط انسانی سازمان ملل؛ مناطقی را که در طول سه ماه کمک دریافت کرده اند را جزو مناطق تحت محاصره محسوب نمی کند. به عقیده سازمان ملل ۳۹۳ هزار نفر در دمشق تحت محاصره قرار دارند ولی به عقیده سازمان نظارت در محاصره (Siege Watch) این رقم بیش از یک میلیون نفر است.

“ترکیه، انتخاب شرکت های بزرگ جهانی” تیتر خبری است که روزنامه استار در شماره امروز خود منتشر کرده است. در این خبر می خوانیم، توجه سرمایه گذاراین خارجی به ترکیه روز به روز در حال افزایش است. در حالی که شرکت های اتوموتیو بزرگ نظیر تویوتا، بومباردیلر کانادا، مرسدس بنز، هوندای کره در ترکیه سرمایه گذاری کرده اند، شرکت آلمانی هومز HOMES، اعلام کرد که به میزان ۲۰۰ میلیون یورو در ترکیه سرمایه گذاری خواهد کرد. علاوه بر این شرکت Retaj Group که مرکز آن در قطر واقع است، برنامه سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیون دلاری در ترکیه را به مورد اجرا خواهد گذاشت.

روزنامه خبرترک طی گزارشی با عنوان “دانشمندان ترک در قطب جنوب” می نویسد، دانشمندانی از دانشگاه های مختلف ترکیه که جهت انجام تحقیقات علمی از آرژانتین به راه افتاده بودند، روز گذشته وراد قطب جنوب شدند. اکیب ترک به مدت ۱۵ روز به همراه دانشمندان اوکراینی در ایستگاه تحقیقاتی Vernadsky متعلق به اوکراین به تحقیق خواهند پرداخت. در این ایستگاه علاوه بر پرچم اوکراین، پرچم ترکیه نیز به اهتزار درآمد.

و “شهرها با برنامه های جدید شهرسازی تبدیل به برند خواهند شد” تیتر خبری است که روزنامه وطن به اطلاع خوانندگانش رسانده است. بر اساس این خبر “نشست شهرهای مارک” با هدف افزایش سهم شهرهای برند در اقتصاد ترکیه برای اولین بار در استانبول برگزار می شود. در این نشست با حضور شرکت هایی که نقش مهمی در تبدیل شدن شهرها به مارک دارند، در زمینه شهرهای دارای پتانسیل مارک شدن در ترکیه و آنچه که باید در این راستا انجام گیرد، بحث و تبادل نظر انجام گرفت. در نشست مذکور به این نتیجه رسیده شد که استانبول مهمترین شهر برند ترکیه است. همچنین به پتانسیل شهرهای آناتولی در این زمینه جلب دقت شد.

فهرست