خلاصه ای از مطبوعات امروز ترکیه؛ سه شنبه ۲۱ ماه ژوئن سال ۲۰۱۶

روزنامه یئنی شافاک از اجلاس شورای وزیران ترکیه در مجتمع و کاخ ریاست جمهوری در آنکارا به ریاست رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه خبر داده است.

به گزارش این روزنامه در این نشست ژنرال هولوسی آکار رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه و دیگر فرماندهان ذیربط در امر مبارزه با تروریسم، اخرین اطلاعات و تحولات را بر روی نقشه، برای شورای وزیران بیان کردند. در ادامه این اجلاس، همچنین اقدامات ترمیمی انجام شده در مناطقی که عملیاتها در آنها به پایان رسیده است توضیح داده شد.

روزنامه وطن تیتر “پوتین الماس سیاه خود را می فروشد” را در صفحه اول خود درج کرده است.

روزنامه وطن نوشته است که فدراسیون روسیه با هدف بهبودی اوضاع اقتصادی خود، گران قیمت ترین شرکت نفتی خود یعنی روس نفت را در معرض فروش قرار خواهد داد. گفته می شود که در همین راستا ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه برای فروش ۱۹٫۵ درصد از سهام این شرکت در حال رایزنی با مقامات چین و هندوستان است.

روزنامه صاباح از قول مرکل در مورد روسیه نوشته است: رفع تحریمهای روسیه منوط به اجرای توافق نامه مینسک است.

براساس خبر این روزنامه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان فدرال در زمینه لغو تحریمهای اعمال شده علیه روسیه اظهار داشته است که اگر این کشور مفاد توافقنامه مینسک را در مورد اوکراین به طور کامل به جای اورد تحریمها لغو خواهند گردید. در همین رابطه استفان سیبرت سخنگوی مرکل نیز گفته است که اگر روسیه به این توافقنامه توجه نکند اروپا آماده است تا تحریمهای جدیدی را برای روسیه در نظر بگیرد که این وضعیت سبب افزایش بیش از پیش هزینه های حکومت مسکو خواهد شد.

روزنامه خبر ترک از تصمیم اوباما برای بعد ریاست جمهوری نوشته است.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا که قرار است بعد از هفت ماه و در سال ۲۰۱۷ ، پست ریاست جمهوری خود را به پیروز انتخابات ریاست جمهوری در این کشور واگذار کند اظهار داشته است که تصمیم دارد در سایت لینکداین برای خود حسابی باز کند و به این ترتیب با دنیای کار ارتباط برقرار نماید و تجربیات خود را در اختیار آنان قرار دهد. وی گفته هنوز نمی داند که در دنیای جدید کاری خود با چه چیزهایی روبرو خواهد گردید!

روزنامه حریت از نامزد شدن منطقه “آنی اورن یئری” برای ورود به فهرست میراث جهانی یونسکو خبر داده است.

براساس این گزارش، وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه برای اینکه بتواند این منطقه با قدمت تاریخی ۵ هزار ساله را وارد لیست یونسکو کند تلاشهای جدی ای را آغاز کرده است. در همین راستا یک گروه حرفه ای فیلمبرداری راهی قارص شده اند تا از محل این اثر باستانی تاریخی یک فیلم مستند تهیه کنند. قرار است این فیلم به مقر یونسکو در فرانسه ارسال گردد. گفته می شود که تحقق یا عدم تحقق این درخواست در ماه اوت اینده مشخص خواهد گردید.

فهرست