ایران و ترکیه به سوی امضای قرارداد تجارت آزاد می روند

حمید زادبوم، رایزن بازرگانی سفارت ایران در آنکارا در پانل روابط تجاری ایران- ترکیه در مرکز تحقیقات ایران در آنکارا در باره رسیدن به هدف حجم تجاری ۳۰ میلیارد دلاری میان دو کشور، گفت: “یکی از اقدامات قابل توجه در این راستا در چند سال اخیر امضای قرارداد تجارت ترجیحی است. برای افزایش اقلام این قرارداد با وزارت اقتصاد ترکیه در حال مذاکره هستیم و در صورت رسیدن شمار این اقلام به بیش از ۲۶۵ قلم، به سوی امضای قرارداد تجارت آزاد می رویم”.

زادبوم با اشاره به اینکه سال گذشته ترکیه از ایران ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار واردات و ترکیه ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به ایران صادرات داشته است، از افزایش صادرات ترکیه به ایران و کاهش واردات در هشت ماه امسال سخن گفت.

وی بر لزوم افزایش تلاش برای بالا بردن سطح حجم تجاری دو کشور تاکید کرد و گفت: “اگر خواهان رسیدن حجم تجاری دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار هستیم باید نسبت به سال گذشته این ارقام را به سه برابر افزایش دهیم. پایه های تجارت دو کشور را هم قوی تر کنیم. هدف و آرزوی ما امضای قرارداد تجارت آزاد است. کشورهای اروپایی حتی در زمان جنگ به تجارت آزاد با یکدیگر می پردازند. ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مسلمان با مشترکات فرهنگی چرا تجارت آزاد نداشته باشند”؟

بیلگین آیگل، رئیس شورای کار ایران-ترکیه سازمان روابط اقتصادی خارجی ترکیه هم در این پانل، با اعلام آمادگی شرکت های ترک برای افزایش همکاری ها، گفت: “نباید بر این باور باشیم که با لغو تحریم ها علیه ایران همه چیز آسان شده است. ایران بازاری با توانمندی بالا و سخت است”.

وی نقش همکاری تجاری دو کشور بر افزایش صلح و آسایش منطقه را مهم ارزیابی کرد و گفت: رسیدن به حجم تجاری ۳۰ میلیارد دلاری هدف غیر قابل دسترس نیست.

آیگل به فعالیت بیش از ۲۰۰ سرمایه گذار ترک در ایران اشاره کرد و گفت: “برای حفظ سرمایه های دو کشور و لغو مالیات مضاعف، دو قانون در سال ۲۰۰۵ تصویب شد و به اجرا درآمد. قرارداد تجارت ترجیحی از اول ژانویه ۲۰۱۵ تا کنون برای ایران در مورد ۱۴۰ محصول کشاورزی و برای ترکیه هم در مورد ۱۲۵ محصول صنعتی تخفیف به همراه داشته است. این تخفیف که معادل ۴۰ درصد است برای سایر کشورها اعمال نمی شود. با امضای قرارداد تجارت ازاد همکاری تجاری دو کشور بسیار افزایش خواهد یافت”.

احمد اویسال، رئیس مرکز تحقیقات ایران هم در گفتگو با خبرنگار آناتولی از تلاش این مرکز برای درک مشکل میان ایران و ترکیه و حل آن سخن گفت. وی با اشاره به فعالیت بیش از ۲۰ مرکز تحقیقاتی در باره ایران در آمریکا، گفت: “مرکز تحقیقات ایران نخستین مرکز تحقیقاتی در باره یک کشور خاص است. این هم نشان دهنده اهمیت دادن ترکیه به ایران است”.

گفتنی است حجم تجارت ترکیه و ایران که در سال ۲۰۱۲ به ۲۲ میلیارد دلار رسیده بود، سال گذشته به ۱۳٫۷ میلیارد دلار کاهش یافت.

فهرست