مطبوعات خارجی جمعه ۶ می ۲۰۱۶

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، طی سخنرانی در مراسم افتتاحیه کنگره اتحادیه بین المللی مراجع عالی قضایی که در کاخ دولماباغچه استانبول برگزار شد، گفت:”آنچه که امروزه در سطح جهانی بدان نیاز داریم، عدالت است که در راس موضوعاتی قراردارد که فقدان آن را به شدت احساس میکنیم. البته متوجهیم که از نیم قرن پیش پیشرفت های مهمی در این زمینه صورت گرفته ولی به رغم تمامی نوآوری ها، پیشرفت ها و تحولات تکنولوژیکی جهان به یک محل امن، آرام و عادل تبدیل نشده است. “

بی بی سی: “سازمان ملل: حمله به اردوگاه پناهجویان میتواند یک جرم جنگی باشد”

استفان اوبیرن یکی از مقامات بلند پایه سازمان ملل از احتمال جرم جنگی محسوب شدن حمله هوایی علیه اردوگاه پناهجویان در سوریه واقع در نزدیکی مرز ترکیه که به مرگ دستکم ۳۰ نفر انجامید، خبر داد. این مقام خواهان بررسی این حمله هوایی شد. ایالات متحده آمریکا نیز این حمله را محکوم کرد. مردم منطقه رژیم سوریه را مسئول این اقدام میدانند. دولت دمشق طی هفته های اخیر حملات خود علیه مخالفین در منطقه را افزایش داده است. برخی از منابع اعلام کردند که جنگنده های روسیه نیز در این حملات شرکت داشته اند. ولی این ادعا از سوی منابع مستقل تکذیب گردید. فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس نیز بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را به عدم توجه به تلاشهایی که در راستای تقویت آتش بس در اینکشور انجام میگیرد، متهم کرد.

صدای آمریکا :”سفر مارکو روبیو به آنکارا “

در حالی که تحولات جالب مربوط به آینده سوریه در حال وقوع میباشد، مارکو روبیو سناتور ایالت فلوریدا در سنای ایالات متحده آمریکا به آنکارا سفر کرد. روبیو در آنکارا با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار پیرامون تحولات منطقه ای و مبارزه با داعش بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

دویچه وله :”رولینگ استونز ترامپ را تحریم کرد”

گروه معروف موسیقی “رولینگ استونز” از دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه برای مبارزات ریاست جمهوری این کشور، خواسته است تا از آهنگ‌ “You Can’t Always Get What You Want” این گروه در تبلیغات انتخاباتی خود استفاده نکند. این گروه معروف با انتشار بیانیه ای، اعلام کردند که هرگز به ترامپ جهت استفاده از آهنگهایشان در تبلیغات انتخاباتی اش اجازه نخواهند داد. این گروه از ترامپ خواست تا از آهنگهایشان استفاده نکند. ترامپ سعی داشت با استفاده از آهنگهای این گروه در تبلیغات انتخاباتی اش مردم را تحت تاثیر قرار دهد. ترامپ اکنون با توجه به کنار کشیدن دو رقیب اصلی خود در مبارزات ابتدایی درون حزبی، عملا تنها نفر باقی مانده است که به عنوان نامزد نهایی این حزب برای رقابت‌های اصلی ریاست جمهوری آمریکا معرفی خواهد شد . قبل از رولینگ استونز خوانندگان دیگری نیز از ترامپ فاصله گرفته بودند.

فهرست