مطبوعات ترکیه چهارشنبه ۲۷ جولای ۲۰۱۶

روزنامه ینی شفق طی گزارشی باعنوان ” سیستم موشکی از آنکارا حراست خواهد کرد ” می نویسد، حمله کودتاگران به مجلس ملی کبیر ترکیه، دولت را واردعمل ساخته و در این چهارچوب ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری اظهار داشت، بهمراه کاخ ریاست جمهوری و مقر نخست وزیری، مجلس ملی کبیر ترکیه نیز با سیستم موشکی مورد حراست قرار خواهد گرفت. تدابیر لازمه در این خصوص اتخاذ شده است.

روزنامه خبر ترک در گزارشی با عنوان ” وارد تاریخ دموکراسی شدید ” چنین نوشته است، بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه با شهروندان ترکیه در خلال کودتای نافرجام ساختار دولت موازی سازمان تروریستی فتح الله گولن در ۱۵ جولای گردهم آمد. نخست وزیر طی سخنانی در خلال میزبانی از قهرمانان غیرنظامی در کاخ چانکایا چنین گفت، آن شب نام ترکیه در تاریخ دموکراسی جهان ثبت شد. نام خود را با حروف زرین در تاریخ ثبت کردید. متین دوغان یکی از قهرمانان وطن با انداختن خود در مقابل تانک های کودتاگران که سعی داشتند فرودگاه آتاترک استانبول را اشغال بکنند، در دستور کار جهان و تاریخ دموکراسی جای گرفت.

روزنامه وطن در گزارشی با عنوان ” فتح الله گولن به جستجوی جایی برای فرار می باشد ” به نقل از بکیر بوزداغ وزیر دادگستری ترکیه نوشته است، امریکا در صورت عدم اعاده فتح الله گولن سرکرده ساختار دولت موازی سازمان تروریستی به ترکیه، درمقابل ملت خود با مشکل مواجه خواهد شد. اگر امریکا فتح الله گولن را اعاده نکند، اعتبار خود در نزد محافلی که دولت مبتنی بر دموکراسی و موازین حقوقی را باور می دارند، از دست خواهد داد. این وضعیت روابط ترکیه و امریکا را با مشکل مواجه خواهد ساخت. فتح الله گولن از حکومت امریکا می خواهد که خود را به ترکیه تسلیم نکند. اطلاعات دریافت شده نشان می دهند که گولن سعی می کند تا به کشورهایی چون اتریش، کانادا، افریقای جنوبی و مصر فرار بکند.

روزنامه صباح در گزارشی با عنوان ” همبستگی جهان کار در مقابل ساختار دولت موازی سازمان تروریستی فتح الله گولن ” می نویسد، جهان کار در پی کودتای نافرجام ساختار دولت موازی سازمان تروریستی فتح الله گولن اعلام همبستگی کردند. بسیاری از سازمانهای جامعه مدنی از شورای روابط اقتصادی خارجی و اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه گرفته تا اتحادیه پیمانکاران اتاق بازرگانی استانبول و مجلس صادرکنندگان ترکیه، با ارسال نامه ای به همکاران خارجی خود اعلام داشتند، اقتصاد ترکیه با مشکلی مواجه نبوده، تولیدات این بخش ادامه داشته و پذیرای تحویل سفارشات در موعد مقرر می باشد.

و روزنامه حریت در گزارشی با عنوان ” کمک روان درمانی به ۴۵ هزار نفر ” می نویسد، کارکنان فرودگاه آتاترک استانبول در نتیجه حمله سازمان تروریستی داعش و کودتاگران خائن که ظرف یکماه اخیر صورت گرفته است، تحت تاثیر قرار گرفتند. در این چهارچوب ” TAV ” شرکت بهره برداری از فرودگاهها در نظر دارد تا کارکنان مذکور را تحت درمان قرار بدهد. هدف از این فعالیت، کاهش تاثیرات منفی ناشی از حوادث تروریستی می باشد. نهادهای صاحب لیسانس کارشناسی نیز از این فعالیت حمایت می کنند.

فهرست