مطبوعات ترکیه چهارشنبه ۲۲ ژوئن ۲۰۱۶

روزنامه خبرترک طی گزارشی با عنوان ” ما نگفتیم تمام شد ” می نویسد، تیم ملی فوتبال ترکیه در آخرین بازی خود در گروه D جام قهرمانی فوتبال ۲۰۱۶ اروپا تیم جمهوری چک را ۲ بر صفر مغلوب کرده و در راه بهترین تیم در گروه خود گام مهمی برداشت. تیم ملی که با شکست در مقابل تیمهای اسپانیا و کروواسی روحیه خود را از دست داده بود، با این پیروزی نشان داد که از رقابتها جدا نشده است. فاتح تریم مربی فنی تیم ملی طی سخنانی در پی بازی گفت، با منعکس کردن روحمان در میدان بازی، به همه نشان دادیم که قادر به انجام چه کارهایی می باشیم. در فرانسه هنوز کارهایی داریم. ما هنوز نگفتیم که کار تمام شده است. این سخنان با تیم ملی عجین شده است. بعنوان یک ملت، رهایی از بحران را یاد گرفته ایم. روزهای سختی پشت سر گذاشته و این پیروزی موجب شد تا نفس راحتی بکشیم.

روزنامه ینی شفق در گزارشی با عنوان ” پائین ترین سطح بهره در تاریخ ” می نویسد، بانک مرکزی با کشیدن کریدور بهره به ۹ درصد، برای ۴ بار متوالی کاهش داد. بانک مرکزی بدین ترتیب بهره ها را به پائین ترین سطح تاریخ رساند. اکونومیستها انتظار دارند که کاهش بهره ها بهمراه بهره سیاسی تا ماه سپتامبر ادامه بیابد. جهان کار نیز اعلام داشت که دیگر بهانه ای برای بانکها در زمینه کاهش ندادن مصارف وام باقی نمانده است.

روزنامه صباح طی گزارشی با عنوان ” ترکیه در لیگ سرمایه گذاری صعود می کند ” می نویسد، انجمن بین المللی سرمایه گذاران گزارش سرمایه گذاری جهانی سال ۲۰۱۶ در رابطه با ترکیه را که سوی سازمان رشد و تجارت ملل متحد بقلم گرفته شده مورد ارزیابی قرار داده است. براساس این گزارش ترکیه در سال ۲۰۱۵ با افزایشی به میزان ۳۶ درصد نسبت به سال ماقبل ۱۶ ممیز ۵ میلیارد دلار سرمایه بین المللی مستقیم جذب کرده است. ترکیه با این پرفرمانس نسبت به سال ۲۰۱۴ دو پله صعود کرده و در رده بندی کلی در رده ۲۰ ام جای گرفته است. ترکیه در بین کشورهای در حال رشد نیز به رده ۴ ام صعود کرده است.

روزنامه استار در گزارشی با عنوان ” دعوت وقف یاریهای انسانی برای کمک به یتیمان ” می نویسد، در جهان ۴۰۰ میلیون کودک که در نتیجه جنگها، آفات طبیعی، بیماری و سانحه ها یتیم مانده اند، وجود دارد. هر روز ۱۰ هزار کودک یتیم می ماندند. ۲۲ هزار کودک در نتیجه گرسنگی و فقر و نداری جان خود را از دست می دهند. نیمی از کودکان یتیم جهان از سوی مافیای اعضای بدن و فحوش، شبکه های گدایی و سازمانهای میسیونر به اسارت گرفته می شوند. وقف یاریهای انسانی با جلب دقت به این موضوع کمپینی با شعار ” بیائید ماه رمضان امسال را به کودکان که امانت پیامبر گرامی اسلام می باشند، اختصاص بدهیم ” آغاز کرد.

و روزنامه وطن طی گزارشی با عنوان ” شهرها بطور کامل از تروریزم پاکسازی شده و اکنون نوبت کوهها می باشد ” می نویسد، اکنون نوبت عملیات علیه سازمان تروریستی پ ک ک که در شهرها متحمل شکست سنگینی شده است، به کوهها رسید. دومین مرحله عملیات مشترک سربازان و نیروهای پلیس در مناطق کوهستانی ۵ روستا آغاز شد. در این عملیات که بطور همزمان و با پشتیبانی هوایی از ۷ منظقه آغاز شده است، حدود ۷ هزار پرسنل امنیتی فعال شرکت جسته اند. در تصاویری که بوسیله پهبادها عکسبرداری شده است، تروریست های پ ک ک در حال فرار از مناطق محل عملیات می باشند.

فهرست