مطبوعات ترکیه چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴

روزنامه صاباح طی گزارشی ضمن اشاره به اینکه امور ساخت ایستگاه کابل زیر دریایی مارماریس ” SEA-ME-WE ۵ ” شرکت مخابرات ترک که ترکیه را به سه قاره و ۱۷ کشور متصل خواهد کرد، به اتمام رسیده است می نویسد این سیستم که از آسیا به اروپا و در مسافتی به طول ۲۰ هزار کیلومتر امتداد خواهد یافت، در ماه نوامبر مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. این پروژه در موازات اینکه از ویژه گی اولین ارتابط زیر دریایی فیبر در مسیر اروپاـ آسیا برخوردار است، در عین حال دارای یک تکنولوژی در سطح بالا می باشد. با این سیستم ترکیه در ارتباط دیجیتال با جهان قوی تر شده و بدین ترتیب برای تامین نیاز فزاینده به داده ها در سطح عالی زیر بنیه لازمه تاسیس خواهد شد.
روزنامه خبرترک طی گزارشی تحت عنوان ” ترکیه یکی از سه دولت بزرگ ده سال آینده ” می نویسد جرج فریدمان رئیس نهاد اندیشه موسوم به ” Stratfor ” که مرکز آن در آمریکا قرار دارد، تخمین های مربوط به وقایع ده سال آینده در جهان را انتشار داده است. فریدمان انتظار دارد تا سال ۲۰۲۶ سه کشور در سطح جهان به رشد عالی برسد. این کشورها ترکیه، لهستان و ژاپن هستند. بموجب گزارش نهاد مذکور در طول ده سال آینده شاهد ظهور چهار اروپای جداگانه خواهیم شد. روسیه دچار فروپاشی بزرگی خواهد شد. ترکیه برای حراست از روسیه که بعلت فروپاشی موضع تهاجمی در پیش خواهد گرفت، همکاری نزدیک تری با آمریکا خواهد داشت.
روزنامه وطن طی گزارشی تحت عنوان ” خطوط هوایی ترکیه تنها رقیب غول های خلیج فارس ” می نویسد برتراند مارک آلن معاون رئیس بوئینگ غول هوایی آمریکا گفته است خطوط هوایی ترکیه تنها شرکتی است که قادر به رقابت شرکت های هواپیمایی منطقه خلیج می باشد. آلن طی سخنانی در اجلاس هوانوردی جهان در شهر ابوظبی پایتخت امارات متحد عربی ضمن اشاره به اینکه استانبول به یک مرکز مهم ترانسفر مسافر در آمده است تاکید کرده است : خطوط هوایی ترکیه از اروپا به خاورمیانه و افریقا و از آنجا نیز به آمریکا و خاوردور ارتباط برقرار می کند. با ساخت فرودگاه جدید این پروژه بیش از پیش جامع تر و پرشمول تر خواهد شد.
روزنامه ینی شفق طی گزارشی تحت عنوان ” آب حیات به مسجد سلیمیه ” می نویسد مسجد سلیمیه که معمار سینان از آن بعنوان اثر استادی خود نام برده و تاریخی ۴۴۱ ساله دارد، مورد بازسازی پرشمول قرار خواهد گرفت. در سایه فعالیت های مرمت و بازسازی که پایان سال آغاز خواهد شد، عمر مسجد ۵۰ سال دیگر طولانی تر خواهد شد.
روزنامه حریت طی گزارشی تحت عنوان ” در راه هالیود ” ضمن اشاره به اینکه بلچیم بلگین هنرپیشه معروف ترکیه که با آثار مهمی مانند ” Let the Music Play ” یعنی ” فصل کرگدن ” وارد سینمای جهان شده است، با پروژه جدیدی در هالیود عرض اندام خواهد کرد. این هنرپیشه معروف با فیلم ” Backstabbing for Beginners ” به همراه هنریشه هایی مانند ” Ben Kingsley ” ، ” Jacqueline Bisset ” و ” Theo James ” در نقش اول بازی خواهد کرد.

فهرست