مطبوعات ترکیه پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴

مطبوعات ترکیه پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴

روزنامه خبرترک طی گزارشی ضمن اشاره به اینکه ترکیه بعد از آلمان با هلند به توافق رسیده است می نویسد ترکیه در تدارک ترتیب اجلاس مشاورتی با حکومت آلمان می باشد. در مذاکراتی که احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه به تاریخ دهم فوریه با هلند رئیس ادواری اتحادیه اروپا بعمل خواهد آورد، تصمیم به آغاز اجلاس مشاوراتی مابین حکومتها گرفته خواهد شد. در اجلاس مشاورتی موضوعات محتلف کنسولگری، تجارت، امنیت، روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و افزایش همکاری در مبارزه با تروریسم مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
روزنامه استار طی گزارشی می نویسد خواننده کرد معروف به چیاگر ضمن اشاره به اینکه سازمان تروریستی ” پ ک ک ” اعتقادات مردم کرد را استثمار کرده و بافت خانواده گی آنها را از هم پاشیده گفته است سعی می شود تا زنان و دختران با یک سری حرف های قلمبه سلمبه مانند آزادی، صلح و دموکراسی از خانواده هایشان دور شده و به کنیز و برده تبدیل شوند. تنها ساختاری که یک جامعه را سرپا نگه می دارد، مفهوم خانواده است ولی سازمان تروریستی ” پ ک ک ” این مفهوم را کاملا از بین می برد. ” پ ک ک ” با حمایت نیروهای خارجی با تغییر دادن جامعه و ایجاد تغییر و دگرگونی در آن سعی می کند تا آن را از ارزشهای خودی و فرهنگ اش عاری سازد.
روزنامه ینی شفق طی گزارشی ضمن یادآوری اینکه سوریه ۵ امین سال قتل عام های وحشیانه در آن را پشت سر گذاشته است می نویسد رژیم اسد با حمایت روسیه و ایران صدها هزار نفر را قتل عام کرده است. رئیس اتحادیه صاحب سخنان و عالمان دمشق گفته است : روسیه پس موافقت کلیسای ارتدکس به قتل عام ها در سوریه آغاز کرد. ایران از اولین روزی که وارد خاکهای سوریه شده تا به امروز هرگز پیشگامی برای جنگ مذهبی در سوریه را انکار نکرد. در حمص مردم غیر نظامی را وحشیانه قتل عام کرده و بر روی دیوارها شعارها نوشتند.
روزنامه وطن طی گزارشی ضمن اشاره به اینکه ترکیه از بخش جهانگردی یک میلیارد دلار در آمد عاید خود می کند به نقل از روزنامه انگلیسی ایندپندنت می نویسد یاری بخش جهانگردی مدیکال در ترکیه به اقتصاد کشور با گذشت هر روز افزایش می یابد. افرادی که برای پیوند مو ترکیه را ترجیح می دهند در مقایسه با انگلستان یک چهارم کمتر هزینه پرداخت می کنند. ترکیه بعلت ارزانی و بالا بودن کیفیت خدمات بهداشتی ترجیح داده می شود.
روزنامه صاباح طی گزارشی تحت عنوان ” نظر متفاوت به تاریخ ۶۰۰ ساله ” ضمن اشاره به چاپ کتاب ” امپراطوری عثمانی با سوالات ” که در آن تاریخ امپراطوری عثمانی با اسناد جدید از سوی مورخان و محققان خارجی بازگو می شود می نویسد در این اثر برخی جهات امپراطوری عثمانی که قبلا به افکار عمومی بازگو نشده بود، درج شده است. در کتاب مذکور موضوعات مهمی مانند ” فتح استانبول، مرگ شاهزاده مصطفی، خرم سلطان و کوسم سلطان ” با اطلاعات جدید نقل می شود. علاوه بر این تاثیرات امپراطوری عثمانی بر شکل گیری تاریخ جهان؛ اثرات آن در جهان مدرن و ویژه گی های رهبری پادشاهان عثمانی با جوانب مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته است.

فهرست