مطبوعات ترکیه دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۵

مروری بر روزنامه های امروز ترکیه

روزنامه استار در گزارشی با عنوان ” بلژیک لانه تروریستهای تحت تعقیب ” به نقل از اوزان جیحون عضو پارلمان اروپا می نویسد، کشورهایی چون آلمان، فراسه، هلند و در راس بلژیک پر از تروریست های تحت تعقیب در ترکیه می باشند. جیحون با تاکید براینکه، موضع بلژیک در رابطه با سازمانهای تروریستی ارزشهای اتحادیه اروپا را زیر پا نهاده است، گفت، اگر خجالت نکشند به فخریه اردال یک از مظنونین جنایت اوزدمیر سابانجی صاحب کار ترکیه نشان سلتنطی بلژیک را خواهند داد. تبدیل بروکسل به لانه تروریستها که بعنوان پایتخت اتحادیه اروپا بر خود می بالد، برای این اتحادیه وضعیت شرم آوری می باشد.
روزنامه ینی شافاک در گزارشی با عنوان ” به داعش نقش بد نشان دادن اسلام داده شد ” می نویسد، امر الله ایشلر معاون سابق نخست وزیر ترکیه طی سخنان به کانونهایی که می خواهند اسلام را با تروریزم عجین بکنند، جلب دقت کرده و با تاکید براینکه، سازمان تروریستی داعش ثمره رژیم سوریه و حامیان آن می باشد، گقت، بعد از سالهای ۱۹۷۰ اسلام بعنوان دین صلح بسرعت در کشورهای غربی ترویج می یافت. با توسل به حملات تروریستی که داعش ترتیب می داد، اسلام با تروریزم عجین ساخته شد. جغرافیای اسلام به بلبشو و کائوس سوق داده شده و از ترویج اسلام در غرب جلوگیری بعمل آورده شد. داعش نقش بد نشان دادن اسلام را که غرب به این سازمان محول کرده است، بشکل زیبایی ایفا نمود.
روزنامه صاباح طی گزارشی تحت عنوان ” استخدام ۶ میلیون نفر ظرف ۶ سل ” می نویسد، ترکیه که در بحران جهانی اقتصاد بسرعت رشد می کند، در استخدام رکود شکسته و ظرف ۶ سال ۶ میلیون نفر را صاحب کار کرده است. در حالیکه سال گذشته حدود ۱ میلیون نفر مشغول به کار شدند؛ اولین داده های امسال نیز موجب خشنودی گردید. سازمان کاریابی ظرف ۳ ماه ۲۳۰ هزار نفر را مشغول بکار کرده و انتظار می رود به هدف اشتغال ۱ میلیون نفر در آخر سال جاری تخقق بخشیده شود. دراین میان جودت یلماز وزیر رشد ترکیه با اشاره براینکه، اقتصاد ترکیه کارآیی قویتری از تخمین های بین المللی بنمایش گذاشته است، روند توسعه در استخدام را بازگو کرد.
روزنامه خبر ترک در گزارشی به نقل از حامد ال حدفا مدیرکل یکی از بزرگترین شرکتهای سرمایه گذاری غیرمنقول قطر می نویسد، تامین امکانات در بازار غیرمنقول ترکیه ادامه خواهد یافت. وی باتاکید براینکه، نرخهای غیرمنقول در استانبول ارزانتر از نرخها در بسیاری شهرهای اروپا می باشد، گفته است، ضرر و زیان سرمایه گذاران در استانبول امکان پذیر نمی باشد، زیرا در جهان کشور جاذبی مثل استانبول وجود ندارد.
روزنامه وطن در گزارشی با عنوان ” خارجیان برای خرید خانه در صف ایستادند ” می نویسد، رشد و ثبات ترکیه به جذب سرمایه های خارجی ادامه می دهد. امریکائیها، اعراب، شهروندان خاوردور و اروپائیها برای خرید خانه در ترکیه رقابت می کنند. ارول گوکر رئیس انجمن ارزشهای جهانی منقول اظهار داشت، بزرگی گروه و منابعی که ظرف دو سال اخیر خواهان ورود به ترکیه شده اند، ما را شگفت زده کرده اند.

فهرست