مطبوعات ترکیه دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴

روزنامه صاباح طی گزارشی با تیتر “مداوای سرطان با ژن ملی” مینویسد، محمت مزین اوغلو وزیر بهداشت ترکیه، پروژه ویزیون ۲۰۲۳ در بهداشت را اعلام نمود. پس از باراک اوباما رئیس جمهور امریکا و دیوید کمرون نخست وزیر انگلستان، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز از این پروژه حمایت نمود. مزین اوغلو، ضمن ابراز اینکه با دانشگاه “یاله” ایالات متحده امریکا، پروتوکلی امضا نموده اند، گفت: “پروژه ژنوم ترکیه، راه را برای تداوی ویژه برای هر شخص را باز خواهد کرد. بخصوص برای تشخیص و مداوای سرطان، زیرساختهایی در ترکیه تاسیس خواهیم کرد.”
روزنامه یئنی شافاک در خبری با تیتر “تله موذیانه” مینویسد، مخالفان سوری، اعلام داشته اند که اتش بس تعیین شده از سوی وزرای امور خارجه ایالات متحده امریکا و روسیه در مونیخ، تله ای موذیانه علیه آنان بوده است. مخالفان ابراز داشته اند که به همراه این آتش بس، مخالفان از دور خارج شده، مبارزه با سازمانهای تروریستی پ ی د و داعش، تنها بر عهده نیروهای زمینی خواهد بود و این آتش بس به تقسیم بخش شمالی حلب میان رژیم و پ ی د، کمک خواهد کرد. مخالفان همچنین ضمن ابراز اینکه متوجه خطر میباشند، ابراز داشتند که رژیم اسد، از پ ی د با سربازان و ارسال اسلحه، حمایت کرده، بمبارانهای هوایی روسیه مسیر را برای پ ی د باز کرده و ایالات متحده امریکا نیز با ارسال اسلحه، سعی در جایگذاری پ ی د در منطقه امنی که “خط mare” نامیده میشود، دارد.
روزنامه خبر ترک در خبری با تیتر “سیستم تشخیص چهره در فرودگاهها” به آغاز استفاده از سیستم تشخیص چهره که به غیر از ایجاد امنیت در مرزهای گمرکی، با هدف جلوگیری از ورود غیر قانونی به کشور نیز مورد استفاده قرار میگیرد، در فرودگاهها اشاره میکند. روزنامه در این خبر مینویسد، بولنت تفکچی وزیر گمرک و بازرگانی ترکیه، گفته است: “اشخاصی که از گذرگاههای گمرک وارد میشوند را ثبت میکنیم. به صورت آنلاین تحت نظر میگیریم. این کار را در فرودگاهها نیز انجام خواهیم داد.” وی همچنین ابراز داشت که دستگاههای موبایل، طی یک الی دو ماه آینده وارد خواهند شد. در فرودگاهها، اسکن اشعه ایکس انجام شده و بار مسافران پیش از تسلیم به انها، به شکلی اتوماتیک مورد بازرسی قرار خواهد گرفت.
روزنامه حریت در خبری با تیتر “موزیک کوچکچه در وین” مینویسد، ارکستر فلارمونیک استانبول بوروسان، برنامه گشت اروپا را با کنسرتی که در وین اجرا نمود، آغاز کرد. ارکستر با اجرای بسیار زیباش بسیار مورد توجه واقع شد. اجرای ترانه کوچکچه اثر “اولوی جمال ارکین” از سوی “ساشا گوئتزل” نیز تامشاچیان را مجذوب کرد. گشت اروپای ارکستر فلارمونیک استانبول بوروسان، تا روز پنجشنبه در آلامن ادامه خواهد داشت.
روزنامه استار در خبری با تیتر “رئیس ترک، یک تیم فوتبال از انگلستان میخرد” مینویسد، “ضیا ارن” صاحب کارخانه تولید ورقهای فلزی در کایسری که ۵ درصد از این بازار را در دست خود گرفته است و همچنین رئیس تیم فوتبال ارجیس اسپور، تیم “کراولی تاون” انگلستان را خواهد خرید. رسانه های انگلستان، این خبر را با تیتر “دیو فلز ترک، کلاب انگلیسی را میخرد” منتشر نمودند. گفته میشود که زمان مناسب برای انجام فعالیتهای خرید تیم مشخص خواهد شد. خریداری تیم کراولی تاون از سوی تاجر ترک، به عنوان نزدیکی و حمایت نزدیک تیم ارجیس اسپور و کراولی تاون در تبادل بازیکنان و ترانسفر قلمداد گردید.

فهرست