مطبوعات ترکیه دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

روزنامه حریت در خبری با تیتر “حق با ترکیه است” به سخنان آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، مبنی بر اینکه ترکیه با قبول ۲.۵ میلیون پناهجو به کشور، حق تقسیم این بار با اروپا را دارد اشاره کرده و مینویسد، مرکل در رابطه با ۳ میلیارد یورو کمکی که برای حمایت از پناهندگان به ترکیه خواهد شد، گفت: “ترکیه میتواند برای کودکان پناهنده در کشورش، مدرسه تاسیس کند و همچنین امکاناتی برای اشتغال به کار پناهندگان فراهم نماید.” مرکل همچنین ابراز داشت که تنها با اتحاد میتوان از پس حل مشکل پناهندگان بر آمد.
روزنامه استار در خبری با تیتر “رد ارتباط میان پ ک ک – پ ی د، کاری ابلهانه میباشد” مینویسد، ریچارد مور سفیر انگلستان در آنکارا، ابراز داشت که متوجه ارتباط میان سازمان تروریستی پ ک ک با پ ی د و ی پ گ میباشند. مور ضمن ابراز اینکه با رفتن به دفتر کاری پ ی د – ی پ گ، میتوانید عکسهای اوجالان را بر دیوارهایشان ببینید، اعلام داشت که نمایندگان ی پ گ که از سوی مخالفان میباشند، در هیئت مذاکرات ژنو جای نخواهند گرفت. مور همچنین ابراز داشت که از روابط میان ی پ گ و روسیه، ناراحت میباشند.
روزنامه یئنی شافاک در خبری با تیتر “تابلوهایی که در جنگ جهانی دوم ربوده شده اند، در استانبول پیدا شد” مینویسد، پلیس استانبول، ۴ تابلو که گفته میشود اثری از “لازار بیننبام” نقاش مشهور فرانسوی بوده و حدودا ۵ میلیون یورو ارزش دارند را یافته است. احتمالا این تابلوها، در حین جنگ جهانی دوم از مسکو ربوده شده اند. دیدارها با مسئولان دانشگاه هنرهای زیبای معمار سینان و موزه کاخ توپ کاپی، برای بررسی واقعی بودن امضایی که در پشت هر چهار تابلو به چشم میخورد، ادامه دارد.
روزنامه خبر ترک در خبری با تیتر “آسمان در روز ۸ مارس مصادف با روز جهانی زن، صحنه نمایشی بسیار جالب خواهد بود” مینویسد، خورشیدگرفتگی، پدیده ابرماه و عبور شهاب سنگها، در این روز انجام خواهد شد. این پدیده های زنجیره ای، طی ۲۴ ساعت انجام خواهند شد. ابتدا ماه گرفتگی به چشم خورده، در ساعات شب نیز، پدیده ابر ماه انجام خواهد شد. ماه در نزدیکترین فاصله با زمین قرار گرفته و بسیار بزرگ به چشم خواهد خورد. در همان ساعات، شهاب سنگی با نام TX۶۸ که به قطر ۳۰ متر میباشد، از ۱۷ هزار کیلومتری زمین خواهد گذشت. این پدیده جالب به عنوان “سورپرایز هشتم مارس برای زنان” تفسیر میگردد و موجب ایجاد واهمه در میان بسیاری از انسانها نیز میگردد. بر اساس گفته های ناسا، عبور شهاب سنگ از فاصله ۱۷ هزار کیلومتری زمین، تهدیدی برای زمین نمیباشد.
روزنامه صاباح در گزارشی با تیتر “چهره ناشناخته زنان عثمانی” مینویسد، اداره کل آرشیو دولتی، با بررسی ۹۵ میلیون سند و ۴۰۰ هزار دفتری که در آرشیو عثمانی موجود است، نقش فعال زنان عثمانی را مشخص نمود. این فعالیت که به شکل کتابی با نام “زنان عثمانی بر اساس اسناد آرشیوی” منتشر گردید، حاوی ۱۵۴ برگه منتخب از آرشیو عثمانی در سالهای ۱۵۳۵ – ۱۹۲۲ میباشد. در این کتاب اسنادی مرتبط با وضعیت زن در ازدواج و طلاق، حقوق زنان در مالکیت و میراث، زن در حیات کاری، انجمنهای زنان و فعالیتهایشان، حمایت و نظارت بر زنان، زن و آموزش، زن در حیات ادبی و فرهنگی و زنان و آثار خیرانه، موجود میباشد.

فهرست