مطبوعات ترکیه دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵

مطبوعات ترکیه دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵

۱۲۲

روزنامه ینی شفق طی گزارشی ضمن درج ارزیابی های کارشناسان در مورد ترکیه به نقل از همین کارشناسان می نویسد که برخی محافل ناخشنود از پیشرفتهای حاصله در ترکیه در تلاش آنند تا ترکیه را با مسئله تروریسم خسته کرده و از اهدافش منحرف کنند.
این روزنامه می افزاید به گفته همین کارشناسان جای گیری ترکیه در رده ۱۷ امین اقتصاد پیشرفته جهان و توانایی رقابت آن با نیروی انسانی کارآزموده با قدرت های بزرگ جهانی موجب بروز ناخشنودی هایی در برخی از محافل جهانی شده است. محافل ناراضی از رشد و توسعه ترکیه با بلای ترور در صدد آنند تا در مقابل گام های جهش گونه ترکیه سد ایجاد کنند. آنها با سازمانهای تروریستی مانند ” پ ک ک ” و ” داعش ” می خواهند ترکیه را به مسئله ترور مشغول کرده و در نتیجه نیز خسته کنند. ترکیه در بین معدود کشورهایی قرار دارد که در شرایط حساس افزایش اقدامات تروریستی موفق به تداوم بخشی به دموکراسی و حیات سیاسی در کشور می باشد. بغیر از اسرائیل و ترکیه دولت دیگری در منطقه تا بحال در این زمینه توفیق نیافته است.
روزنامه خبرترک طی گزارشی تحت عنوان ” درس ادب و تواضع ترکیه به جهان ” ضمن اشاره به اینکه احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه اعضای گروه موسیقی معروف جهان ” U۲ ” و خواننده ایرلندی آن بونو را به همراه اعضای کنگره ایالات متحد آمریکا در کاخ چانکایا به حضور پذیرفته است می نویسد بونو خواننده گروه ” U۲ ” در این دیدار ضمن اشاره به اینکه ترکیه در زمینه میزبانی از پناهجویان در راس کشورهای جهان قرار دارد گفته است : کاری که شما انجام می دهید در واقع کاری معمولی نبوده و در ماهیت درس ادب و تواضع به جهان است. مدارسی که باز کردید، در هویت درس عبرت به تمامی جهان است.
روزنامه صاباح طی گزارشی تحت عنوان ” با حس اعتماد به اردوغان به ترکیه می آییم ” ضمن اشاره به اینکه مدیرعاملان ۲۱ شرکت بزرگ جهان در واشنگتن به ترکیه علاقه و توجه فراوانی نشان دادند می نویسد نمایندگان این شرکتها می گویند در موازات قدرت ترکیه با حس اعتمادی که نسبت به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دارند، برای سرمایه گذاری به ترکیه متمایل شده اند.
این روزنامه می افزاید ” Marillyn A. Hewson ” رئیس شرکت هوانوردی و تکنولوژی های پیشرفته ” Lockheed Martin ” می گوید : بمناسبت اجلاس عالی هسته ای روسای دولت ۵۶ کشور جهان در واشنگتن حضور داشتند. تمامی این روسای دولت خواستار دیدار با ما شدند ولی دیدار در سطح عالی و با مشارکت قوی با ترکیه انجام گرفت.
روزنامه استار می نویسد ” لیزا پسکوا ” دختر دیمیتری پسکوا سخنگوی ولادیمر پوتین رئیس دولت روسیه از بی تفاوتی و لاقیدی جهان نسبت به حملات تروریستی در آنکارا انتقاد کرده و از حساب کاربری خود در اینستاگرام طی پیامی اعلام داشته است : من متولد شهر آنکارا هستم و سالهای اول کودکی خود را در این شهر گذراندم. در دانشگاه دولتی مسکو زبان ترکی یاد می گیرم. متاسفانه شاهد دو رویی انسانهای اطراف خود هستم. چرا صفحات اینترنت پر از پرچم های ترکیه نیست؟ آیا مرگ انسانهای قربانی تروریسم در آنکارا از مرگ انسانها در پاریس کم اهمیت تر است؟ یعنی حملات تروریستی به دو بخش خیلی مهمتر و دارای اهمیت کمتر تقسیم می شود؟ ترکیه حامی و پشتیبان تو هستم .
روزنامه حریت طی گزارشی تحت عنوان ” اشتباه ناسا ” می نویسد محققین و کارشناسان اداره هوانوردی و فضا نوردی ملی آمریکا موسوم به ناسا مدتی پیش اعلام کردند خشکسالی در منطقه مدیترانه شرقی که در سال ۱۹۹۸ آغاز شده وهنوز هم ادامه دارد، بدترین و خطرناک ترین خشکسالی ۹ قرن اخیر می باشد. ویسل اراوغلو رئیس اداره آبرسانی و جنگلبانی ترکیه ضمن اشاره به ناکفایی فعالیت های ناسا در این زمینه گفته است : تخمین های هواشناسی ناسا در مقابل تخمین های ما خیلی نارسا می باشد. تخمین های سال گذشته این اداره درست به نتیجه نرسید. ما در این زمینه صاحب تکنولوژی خیلی پیشرفته تری از آنها هستیم. ما نه تنها در ترکیه بلکه در کشورهای اطراف نیز در این زمینه خدمات ارزنده ای ارائه می داریم.

فهرست