مطبوعات ترکیه دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

روزنامه صباح در گزارشی با تیتر “میتینگ اول ماه می در کمال آرامش سپری شد” نوشته است، میتینگ های مربوط به گرامیداشت روز کار و همبستگی (کارگر) در محوطه ای که محله باکیرکوی استانبول جهت برگزاری آن تعیین شده بود، برگزار شد. این میتینگ با حضور سندیکاها و کنفدارسیون های کارگری و نمایندگان چندین نهاد جامعه مدنی برگزار گردید. عدم اصرار شرکت کنندگان در برگزاری این میتینگ در میدان تقسیم استانبول، سبب شد تا این برنامه در جوی آرام و به دور از تشنج و حتی کاملا شاد برگزار شد. سندیکاهای “ترک – ایش” و “حالک – ایش” در جریان برگزاری این میتینگ خواهان تدوین قانون اساسی جدید شدند.

“۴۸ ساعت حساس برای گردش بدون ویزا در اروپا” تیتر گزارشی است که روزنامه حریت در شماره امروز خود منتشر کرده است. بر اساس گزارش این روزنامه، موضوع معافیت ویزا به عنوان یکی از انتظارات مهم ترکیه از اتحادیه اروپا، وارد مرحله ای حساس شده است. ترکیه برای تکمیل معیارهایی که اتحادیه اروپا، به عنوان پیش شرط جهت گردش بدون ویزای شهروندان ترکیه در منطقه شینگن تعیین کرده در حال تلاش است. ۴۸ ساعت آینده زمان فوق العاده حساس و تعیین کننده در گزارشی خواهد بود که کمیسیون اتحادیه در تاریخ ۴ می در زمینه معافیت ویزای شینگن برای ترکیه منتشر خواهد کرد. در همین راستا، مجلس ملی کبیر ترکیه با یک فعالیت فشرده جهت تکمیل معیارهای تعیین شده تلاش خواهد کرد.

روزنامه ینی شفق در گزارشی با تیتر “پ ک ک را از دور خارج کرده ، داعش را به میدان نبرد خواهند کشاند” نوشته است، سناریو کاملا واضح و روشن است، کسانی که از طریق سازمان های تروریستی اقدام به اشغال کشورها کرده اند، دیگر خود را ملزم به مخفی کاری در زمینه چنین پروژه هایی نمیدانند. سازمان تروریستی پ ک ک در یک مناقصه بین المللی دخیل شده در نتیجه مبارزه قاطعانه ترکیه، تلفات گسترده ای را متحمل شده است. در نتیجه، نقشه های قدرتهای جهانی نیز نقشه بر آب شده است. اینبار نیز حملات سازمان تروریستی داعش شدت یافت. شباهت تاکتیکی دو سازمان تروریستی در حملاتشان، بسیار جالب توجه است، پ ک ک و داعش سعی در تکمیل نقص های یکدیگر را دارند.

روزنامه استار در گزارشی با عنوان “حضور مجدد سلطان عبدالعزیز در پاریس، پس از ۱۴۹ سال ” نوشته است، طراحی های سلطان عبدالعزیز پادشاه عثمانی و تابلوهای رنگ روغنی که بر مبنای این طراحی ها نقاشی شده اند، در نمایشگاه” Frederic-Moisan ” در پاریس به معرض نمایش گذاشته شد. سلطان عبدالعزیز به عنوان یکی از سلاطینی که در دوره امپراتوری عثمانی برای اولین بار به اروپا سفر کرده بود، در جریان بازدید ۱۴۹سال پیش خود از پاریس با محافل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری ارتباط برقرار کرده و تحت تاثیر جو هنری این شهر، پس از بازگشت به استانبول یک آتلیه هنری تاسیس کرد. این نمایشگاه در لندن نیز دایر خواهد شد.

و روزنامه خبرترک در گزارشی با تیتر “ترکیه با پرینتر سه بعدی اقدام به ساخت قطعات یدکی F16 خواهد کرد” نوشته است، در پی ایالات متحده، آلمان و روسیه اینبار ترکیه اقدام به تولید قطعات یدکی توسط چاپگر سه بعدی خواهد کرد. با این اقدام ۹۰ درصد در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد. گفتنی است که با این روش، تعمیر قطعات اوریجینال نیز امکان پذیر خواهد بود. جنگنده های F16 و چندین نوع سلاح، ظرف چند ساعت به حال اول خود بازگردانده خواهد شد. با وارد کردن دستگاه های پرینتر سه بعدی سایز بزرگ، مشکل موجود در زمینه ساخت قطعات یدکی صنایع دفاعی و سلاح های سنگین برطرف خواهد شد.

فهرست