مطبوعات ترکیه جمعه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

روزنامه حریت در گزارشی با تیتر “حمایت ناتو افزایش خواهد یافت” نوشته است، ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو که جهت دیدارهای رسمی به آنکارا سفر کرده و در جریان این سفر با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری، احمد داووداوغلو نخست وزیر و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه دیدار کرده است در گفتگو با روزنامه حریت، از بررسی پیشنهاد ترکیه مبنی بر تشکیل منطقه پرواز ممنوع در مرز ترکیه با سوریه، بنا به درخواست مخاطبانشان، خبر داده و گفت که ناتو مستقیما در این مسئله دخیل نمیباشد. استولتنبرگ اعلام کرد که جهت رفع تنش های موجود در مرز ترکیه منجمله شهر مرزی کلیس حمایت های خود از ترکیه را افزایش خواهند داد.
“طبخ نان صلح” تیتر گزارشی است که روزنامه ینی شفق در شماره امروز خود منتشر کرده است. بر اساس گزارش این روزنامه، ۱۲۵ کودک از ۱۲ کشوری که در مسیر جاده تاریخی ابریشم واقع شده اند، در چهارچوب برنامه های ۲۳ آوریل روز حاکمیت ملی و عید کودک در ترکیه گردهم آمدند. این کودکان در چهارچوب فستیوال بین المللی طبخ نان صلح در استانبول، با آردی که هر کدام از خانه های خود آورده بودند، این نان را طبخ کردند. نان طبخ شده به باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان فرستاده شده و همراه با آن پیام های صلح و برادری ارسال گردید.
روزنامه صباح در گزارشی با عنوان “حضور ستاره های جهانی در آنتالیا ” نوشته است، نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۶ آنتالیا، علاوه بر اینکه یک پارک بوتانیک عظیم با تم “گل و کودک” به شمار میرود، با برنامه های متعددی که قرار است در حاشیه آن برگزار شود، نقش بسیار مهمی را در معرفی شهر آنتالیا بر عهده خواهد داشت. در فضای این نمایشگاه که به مدت شش ماه به روی بازدیدکنندگان باز خواهد بود، انواع کنسرتهای راک، جاز، پاپ و کلاسیک از سوی ستاره های معروف جهان به اجرا درخواهد آمد. ماراتن این کنسرتها که در تاریخ ۵ می با گروه Maroon ۵ آغاز خواهد شد، با اجرای بینظیر چهره های معروفی چون Deep Purple، Scorpions، Muse، Sting، Sean Paul، Simply Red، Jose Carreras، UB۴۰ و Status Quo ادامه خواهد یافت. کنسرت اختتامی این نمایشگاه در تاریخ ۷ سپتامبر با اجرای دیوید گتا، دی جی معروف برگزار خواهد شد. این نمایشگاه علاوه بر ستاره های معروف ترک از چندین سلبریتی خارجی نیز میزبانی خواهد کرد.
روزنامه خبر ترک در گزارشی با عنوان “Mall Of İstanbul برترین مرکز خرید در اروپا ” مینویسد، مرکز خرید بزرگ استانبول از سوی شورای مراکز خرید بین المللی شایسته دریافت جایزه بهترین مرکز خرید در اروپا شناخته شد. این جایزه طی مراسمی در میلان به Mall Of İstanbul تعلق یافت. این مرکز خرید که دومین سالگرد تاسیس خود را جشن میگیرد، با حدود سی میلیون بازدید کننده و ۶ هزار و ۵۰۰ پرسنل نقش بسیار مهمی در بخش خرده فروشی، صنعت توریسم، فرهنگ و هنر کشور ایفا میکند.
و روزنامه وطن در گزارشی با تیتر “در مزایده تابلوی معروف گنچ عثمان را ترکیه خریداری کرد ” نوشته است، در مزایده “هنر اسلامی” در لندن، تابلوی “جلوس گنچ عثمان ” که تنها یک نمونه از آن در کل جهان وجود دارد، به حراج گذاشته شد. وزارت فرهنگ با پرداخت بیشترین رقم این تابلو را خریداری کرد. این تابلو که به قیمت ۴۳۰ هزار استرلینگ خریداری شده است، اثر رنگ روغنی است که مراسم تاج گذاری عثمان دوم، معروف به ” عثمان جوان” در تاریخ ۲۶ فوریه ۱۶۱۸ را به تصویر میکشد. این اثر به نقاشی گمنام تعلق دارد که به عنوان سفیر امپراتوری استرالیا در مراسم جلوس حضور داشته است. این نقاش صحنه جلوس گنچ عثمان را عینا نقاشی کرده است.

فهرست