مطبوعات ترکیه، جمعه ۱۲ آگوست ۲۰۱۶

روزنامه وطن در خبری با تیتر “پروژه های عظیم در نیروهای مسلح ترکیه و آسلسان” می نویسد، در چارچوب پروژه ای که در نظر است به طور مشترک از سوی وزارت ترابری، دریانوردی و مخابرات و نیروهای مسلح ترکیه و سازمان صنایع الکترونیک نظامی آسلسان به پیش برده شود، در ۱۱ فرودگاه بین المللی در سطح ترکیه، “سیستم موشک زمین به هوا” مستقر خواهد شد. بر اساس این پروژه، سیستم امنیت هوایی جدید که تاسیس خواهد شد با سیستم رادار هوایی برج های کنترل که در حال حاضر در فرودگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد، مطابق و هماهنگ خواهد بود. بدین ترتیب در صورت تثبیت یک هواپیمای ناشناس از سوی رادارهای برج کنترل، سیستم نیروهای مسلح وارد عمل خواهد شد. با هواپیمای مذکور ارتباط برقرار شده و در صورت منفی بودن نتیجه، سیستم موشک زمین به هوای نیروهای مسلح ترکیه، با پرتاب خمپاره و یا موشک، هواپیمای مذکور را از قدرت عمل ساقط خواهد کرد.

“دریابدی که خواهان پناهندگی شده، در ۲۶ جولای در ناتو بود” عنوان گزارشی است که روزنامه خبرترک در شماره امروز خود منتشر کرده است. در این خبر می خوانیم، از دریاسالار مصطفی ذکی اوغورلو که در چارچوب تحقیقات در زمینه ساختار دولت موازی سازمان تروریستی فتح الله گولن FETÖ/PDY حکم بازداشتش صادر شده و گفته می شود که از آمریکا درخواست پناهندگی کرده است، یک عکس که در تاریخ ۲۶ جولای گرفته شده منتشر شد. این عکس در سایت رسمی پیمان دفاعی ناتو منتشر شد. بر اساس خبری به تاریخ ۲۸ جولای، اوغورلو در ۲۶ جولای در جلسه مشاوره صنعتی ناتو که در مرکز Norfodlk ترتیب یافت حضور داشته است.

روزنامه یئنی شفق در خبری با تیتر “سرمایه گذاران خارجی از ترکیه منصرف نشدند” می نویسد، سرمایه گذاران خارجی به برنامه های خود برای سرمایه گذاری در ترکیه، پس از ۱۵ جولای ادامه می دهند. شمارش معکوس ۱۵۸ سرمایه گذار خارجی برای پروژه ۲۴ میلیارد دلاری آغاز شد. “آردا ارموت” رئیس آژانس معرفی و حمایت از سرمایه گذاری ها وابسته به نخست وزیری ترکیه اظهار داشت، به دنبال ۱۵ جولای نیز سرمایه گذاران خارجی از اجرای پروژه های خود در ترکیه منصرف نشدند. حتی یک شرکت سرمایه گذاری خارجی دستوراتی در راستای افزایش سرمایه گذاری صادر کرده است.

“ترکیه کشوری امن است” تیتر خبری است که روزنامه استار در شماره امروز به اطلاع خوانندگانش رسانده است. در این خبر می خوانیم، Van Damme بازیگر مشهور جهانی نیز در اعتراض به اقدام به کودتا در ترکیه ساکت نماند. این بازیگر طی پیامی ویدئویی گفت که ترکیه کشوری بسیار امن است. “دام” در حاشیه فیلمبرداری فیلم جدیدش اعتماد و علاقه خود به ترکیه را با ضبط ویدئویی کوتاه بر زبان آورد. وی گفت “در ترکیه دوستان زیادی دارم. می خواهم به مردم بگویم که از امنیت در ترکیه مطمئن باشند. امیدوارم که به زودی با دوستانم در ترکیه دیدار کنم. با احترام به تمامی ملت ترکیه.”
و روزنامه حریت طی گزارشی با عنوان “سئول به مرحله فینال راه یافت” می نویسد، سریال “کارا سئودا” با بازی “بوراک اوزچیویت” و “نسلیهان آتاگول” در مراسم اهدای جایزه درام سئول که طرفداران بسیاری در صنعت سریال بین المللی دارد، در دو شاخه به مرحله فینال راه یافت. “کارا سئودا” نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم و نسلیهان آتاگول نیز در شاخه بهترین بازیگر زن به همراه چهره های معروف جهانی به مرحله فینال راه یافت. برندگان این برنامه که ۲۶۵ مراجعه کننده از ۵۱ کشور داشت، طی مراسمی در ۸ سپتامبر اعلام خواهد شد.

فهرست