خلاصه مطبوعات ترکیه پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۵

روزنامه ینی شفق طی گزارشی ضمن اشاره به اینکه در درگیری های واقع در منطقه تحت اشغال قره باغ مابین آذربایجان و ارمنستان شبه نظامیان ” پ ک ک ” با هدف حمایت از نیروهای ارمنی اعزام شدنند می نویسد بدستور سازمان تروریستی ” پ ک ک ” از بین یک گروه ۴۰۰ نفره متشکل از تروریستهای این سازمان تجزیه طلب ، شبه نظامیان کارشناس در زمینه بمبگذاری و ترتیب عملیات برای نبرد در جبهه ارمنستان به این منطقه اعزام شدند.
همین روزنامه می افزاید طرفین در منطقه قره باغ که جامعه بین المللی برای تامین آتش بس در آن تلاش بی وقفه ای انجام می دهند، برای مدت دو روز آتش بس اعلام کردند. آذربایجان اعلام کرد که ارمنستان ۱۱۵ بار مقررات آتش بس را نقض کرده است.
روزنامه وطن طی گزارشی در رابطه با عملیات نیروهای مسلح ترکیه در جنوب شرقی آناطولی می نویسد در چهارچوب این عملیات مقادیر زیادی مواد مورد استفاده در ساخت بمب های دستی بدست آمده و در بازرسی های تیم ویژه مشخص شده است که تروریستها در بسیاری از خانه ها و مناطقی که با خطر وجود بمبگذاری در آنها تخلیه شده اند، بمب های از نوع ” EYP ” جای سازی کرده اند. نیروهای امنیتی می گویند در صورت عدم خنثی سازی و تثبیت محل بمب ها حتی در پی پاکسازی منطقه از لوث وجود تروریستها این منطقه بعنوان تله ای مرگبار برای مردم منطقه باقی خواهد ماند.
روزنامه صاباح طی گزارشی تحت عنوان ” صادرکنندگان در تهران مرکز تجاری تاسیس می کنند ” می نویسد مجلس صادر کنندگان ترکیه در ایران که کشورهای غربی تصمیم به لغو مجازاتهای بر علیه آن گرفته اند، مرکز تجاری تاسیس خواهد کرد. در نظر است این مرکز در ایران که با لغو تحریم ها صاحب ۴۰ میلیارد دلار پتانسیل وارداتی می باشد، در طول ۲ ماه به فعالیت آغاز بکند. محمد بویک اکشی رئیس مجلس صادرکنندگان ترکیه اعلام کرده است : در مرکز تجاری مذکور که ۶۰ شرکت در آن فعالیت تجاری خواهد داشت، خطوط هوایی ترکیه ، بانک زارعت و بانک خلق نیز جای خواهند داشت.
همین روزنامه به نقل از بویک اکشی می نویسد مراکز تجارتی ترکیه در مناطق مهم جهان توسعه خواهد یافت. پس از ایران نوبت دوبی، آمریکا، چین، ژاپن و کشورهای اروپایی می باشد. در دوبی با مقامات ذی ربط در این زمینه به توافق رسیدیم. در آمریکا درز ۳ الی ۴ منطقه و در چین و شانگهای نیز مراکز تجاری تاسیس خواهیم کرد.
روزنامه خبرترک می نویسد شرکت خدمات امنیت ویژه موسوم به تاو که در ترکیه در ۵ فرودگاه و در خارج از کشور در ۹ فرودگاه فعالیت می کند، امنیت تمامی فرودگاههای ترکیه از جمله فرودگاه بزرگ استانبول را تامین می کند. تورگای شاهان مدیرکل این شرکت امنیتی گفته است که تاو در فرودگاههای گرجستان، مقدونیه، تونس، کرواسی، عربستان سعودی و لتونی نیز خدمات امنیتی ارائه می دارد.
روزنامه حریت می نویسد خطوط هوایی ترکیه به خیال و آرزوی لیزی میرس دختربچه آمریکایی که بعلت یک بیماری ژنتیکی موسوم به سندروم Usher با خطر از دست دادن قوه شنوایی و بینایی خود مواجه است تحقق بخشید. این دختربچه آرزو داشت تا پاپ فرانسیس رهبر روحانی کاتولیک های جهان را از نزدیک ببیند. خانواده لیزی با توجه به خطر از دست دادن قوه بینایی و شنوایی دخترشان می خواهند تا فرزندشان تا می تواند سیاحت کرده و همه جا را ببیند. خطوط هوایی ترکیه نیز به خانواده لیز برای تامین امکان سیاحت دخترشان بلیط رایگان ارائه داشت. خانواده لیز که خواستند تا پاپ فرانسیس را ملاقات کنند، شهر رم را ترجیح داده و دختر بچه بیمار موفق با دیدار با پاپ فرانسیس شد.

فهرست