خلاصه مطبوعات ترکیه سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴

چکیده ای از اخبار درج شده در جراید امروز ترکیه

عزیزان با گلچینی از اخبار منتشره در روزنامه های امروز ترکیه همراه  با شما هستیم. روزنامه استار در خبری با تیتر “بمب را در استانبول منفجر کرده و به اسد مژده دادند” می نویسد، در رابطه با مظنونینی که در ارتباط با حمله تروریستی در استانبول که جان ۱۰ توریست آلمانی را گرفت، بازداشت شده اند به اطلاعات مهمی دست یافته شد. دادستانی استانبول با بررسی مکالمات تلفنی انتحارگر، برقراری تماس های پی در پی با علی ابراهیم یکی از مظنونین بازداشت شده را تثبیت کرد. این مظنون به دنبال انفجار با کنسولگری سوریه نیز تماس برقرار کرده است. ابراهیم مرتبا با نابل فاضل، فاعل حمله تملاس گرفته و گزارش می داده است. 

 

روزنامه یئنی شفق طی گزارشی با عنوان “پروژه جریان جنوب سرعت یابد” می نویسد، مراکوس اسفکویچ از انجمن انرژی کمیسیون اروپا گفته است، ترکیه یکی از کشورهای کلیدی برای تامین نیاز اروپا به گاز طبیعی است. وی با اشاره به پروژه جریان جنوب که گاز طبیعی آذربایجان را از طریق ترکیه به اروپا منتقل خواهد کرد، گفت، در چارچوب این پروژه می توان منابع کشورهای همسایه را نیز به حرکت درآورد. اسفکویچ با بیان اینکه منابع دریای مدیترانه نیز امیدی برای اروپا می باشد افزود، ترکیه از این نظر کشوری کلیدی و مهم است. 

 

“شرکت های بزرگ درب هالک بانک را خواهند زد” تیتر خبری است که روزنامه وطن در شماره امروز خود منتشر کرده است. در این خبر می خوانیم، به دنبال لغو تحریمات اعمالی علیه ایران، این بار چشم ها به شرکت های ترک باتجربه فعال در این کشور دوخته شد. از آنجایی که قراردادهای بین ترکیه و ایران در دوران تحریم از طریق هالک بانک انجام می شد، این بانک در موقعیت ویژه ای قرار دارد. به عنوان مثال ترکیه هزینه نفت و گاز خریداری شده از ایران را از طریق هالک بانک پرداخت می کرد. انتظار می رود شرکت هایی که خواهان فعالیت با کیفیت در ایران هستند، درب هالک بانک را خواهند زد. 

 

روزنامه صباح طی گزارشی با عنوان “تابلوی ۵۰۰ هزار لیره ای گونال” می نویسد، آثار هنرمندان معروف و اساتید مهم نقاشی مدرن و معاصر ترک که در موزه های جهانی نگهداری می شوند، در ۳۴-امین مزایده در اختیار هنردوستان قرار گرفت. در این مزایده که ۲۶۲ اثر از ۱۲۷ هنرمند داخلی و خارجی به فروش گذاشته شد، بالاترین قیمت به “زندگی ۲” اثر “نشأت گونال” که در سال ۱۹۵۸ ترسیم شده داده شد. این تابلو به قیمت ۵۰۰ هزار لیره ترک به فروش رسید. تابلوی “قهوه سرخ” اثر سال ۱۹۷۵ “بدری رحمی ایوب اوغلو” نیز به قیمت ۳۵۰ هزار لیره ترک در مزایده به فروش رسید. 

و “شوک بزرگ در اسکار: آیا ما بازیگر نیسیتم” تیتر خبری است که در صفحات فرهنگی شماره امروز روزنامه حریت به چاپ رسیده است. “اسپایک لی” کارگردان و “جید پینکت اسمیت” بازیگر آمریکایی، مراسم اهدای جوایز اسکار که ماه آینده ترتیب خواهد یافت را به علت سفیدپوست بودن اکثر شرکت کنندگان بایکوت کردند. اسپایک لی در حساب تویتر خود نوشت از مراسم سفید حمایت نخواهیم کرد. “جید پینکت اسمیت” همسر وی نیز با انتشار ویدئویی از حساب فیس بوک خود چنین نوشت: “التماس کردن برای پذیرفته شدن اعتبار و قدرت را ضعیف می کند. ما انسانهای معتبر و قدرتمندی هستیم.”  

 

فهرست