خلاصه مطبوعات ترکیه، سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴

چکیده ای از اخبار درج شده در روزنامه های امروز ترکیه

عزیزان با گلچینی از خبرهای منتشره در روزنامه های امروز ترکیه همراه با شما هستیم.
روزنامه خبرترک طی گزارشی با عنوان “سیاحت بدون ویزا سبب تقویت روابط خواهد شد” می نویسد، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفته است، سیاحت شهورندان ترکیه بدون نیاز به ویزای شنگن سبب تقویت روابط بین شهروندان ترکیه و اروپا خواهد شد. چاووش اوغلو افزود: بدین ترتیب گامی بزرگ در راستای از بین بردن پیش داوری ها در بین افکار عمومی برداشته خواهد شد.

روزنامه یئنی شفق در خبری با تیتر “مرحله فیملبرداری فیلم “رئیس” آغاز شد” می نویسد، مرحبه تصویربرداری فیلم “رئیس” که زندگی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را به تصویر می کشد، در شهرستان اسکله جمهوری ترک قبرس شمالی آغاز شد. برای تصویربرداری این فیلم با بودجه ۴ میلیون دلار، یک کوچه در شهرستان اسکله به روی عبور و مرور بسته شد. مرمت در مغازه های این کوچه آغاز شد. با توجه به سناریوی فیلم، ساختار تاریخی بناهای کوچه به طور مناسب با سالهای جوانی اردوغان در قاسم پاشا تغییر داده خواهد شد. قهوه خانه و آرایشگاه و حتی بقال کوچه نیز متناسب با ساختار تاریخی آن دوران مرمت خواهد شد.

“توجه خارجیان به دومین نمایشگاه بزرگ مبلمان جهان” تیتر خبری است که روزنامه استار در شماره امروز خود منتشر کرده است. در این خبر می خوانیم، نمایشگاه بین المللی مبلمان İMOB در استانبول گشایش یافت. انتظار می رود ۱۵ هزار خارجی از این نمایشگاه دیدن کند. توجه ایرانیان بیش از بقیه خارجیان به این نمایشگاه، جلب دقت می کند. در این نمایشگاه که از ۱۲ سال گذشته تاکنون برپا می شود، ۵۴۲ شرکت حضور دارند.

روزنامه صباح می نویسد، “ماتراکچی ناصح” یک دانشمند در دوران عثمانی بود. با وجود اینکه نامش با بازی ماتراک که نوعی بازی رزمی است شناخته شده، در زمینه های تاریخ، ورزش، ریاضی، نقاشی، خطاطی و مینیاتور نیز فعالیت می کرده است. نمایشگاه “ماتراکچی ناصح، انسان باذکاوت دوران عثمانی” در استانبول فرصت مناسبی برای شناخت بیشتر این دانشمند است. این نمایشگاه تا ۳۰ ژانویه برای بازدید عموم باز خواهد بود. در این نمایشگاه وضعیت ۴۰۰ سال قبل استانبول، بغداد، تبریز، حلب، دیاربکر، بلگراد و فرانسه را می توان از چشم ناصح دید.

و روزنامه حریت طی گزارشی با عنوان “شرکت های مواد غذایی ترکیه در راه کلن” می نویسد، شرکت های مطرح ترکیه در زمینه تولید بیسکویت، آب نبات و شکلات، آماده شرکت در نمایشگاه بین المللی بیسکویت و شکلات ISM ۲۰۱۶ که بزرگترین نمایشگاه این بخش در جهان است می شوند. ۷۰ شرکت ترکیه به عرضه تولیدات خود در این نمایشگاه که بین روزهای ۳۱ ژانویه تا ۳ فوریه در شهر کلن آلمان برگزار خواهد شد، خواهند پرداخت.

فهرست