خلاصه ای از مطبوعات امروز دوشنبه ۰۱٫۰۸٫۲۰۱۶ در ترکیه

روزنامه خبرترک با درج تیتر “معادله ارتش و غیرنظامیان مجددا شکل می گیرد” نوشته است، ساختار دولت و ارتش به دنبال اقدام به کودتای ۱۵ جولای، در چارچوب دستورالعملهای در حکم قانون ی که در راستای وضعیت فوق العاده اعلام منتشر شده مجددا ساختاربندی گردید و به این ترتیب دوره جدیدی آغاز شد. براساس این دستورالعمل فرماندهان قوای سه گانه تحت امر وزارت دفاع ترکیه قرار گرفت. دانشکده های افسری تعطیل شدند. دانشگاه وزارت جنگ تاسیس شد. شورای عالی نظامی وضعیتی غیرنظامی به خود گرفت و قرار شد تا از این پس در شورای عالی نظامی ۱۰ عضو جدید از سوی حکومت به همراه ۴ فرمانده نظامی حضور یابند.

روزنامه حریت تیتر “کودتاچیان به تلفن یک فرمانده آمریکایی زنگ زده اند ” برای صفحه اول خود برگزیده است.

به گزارش این روزنامه، کودتاگران که در شب ۱۵ جولای مبادرت به کودتای خونینی کردند برای کسب حمایت آمریکا اقدام به تماس تلفنی با ژنرال جوزف دانفورد رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا کرده اند. براساس ادعای درج شده در یک سایت خبری آمریکا به نام بوزفید (Buzzfeed)، کودتاگرانی که اقدام به گروگان گرفتن هلوسی آکار رییس ستاد مشترک ارتش کرده اند، از دانفور خواسته اند تا از آنها حمایت کند. این سایت ادعا کرده که به دنبال این تماس تلفنی مسئولین نظامی ذیربط، نخواسته اند تا دانفورد را بیدار کنند و اظهار داشته اند و کودتاچیان با مشاهده عدم گفتگوی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا اقدام به قطع تماس تلفنی کرده اند.

روزنامه صباح از نگهبانی از دمکراسی در قلب اروپا خبر داده است.

نگهبانی از دمکراسی که در ۸۱ استان ترکیه به صورتی قاطع ادامه دارد روز گذشته به قلب اروپا رسید. ۸۰ هزار ترک که از چهار سوی اروپا به شهر کلن آلمان سفر کرده بودند در تجمع عظیم دمکراسی علیه کودتا حضور یافتند. تظاهرات کنندگان که به رغم تمامی ممانعتها توانستند در میدان مرکزی کلن تجمع کنند از اراده ملی دفاع کردند و به جهان درس دمکراسی دادند. در این میان آنکارا به عدم داده شدن اجازه به سخنرانی زنده رجب طیب اردوغان رییس جمهور از اکرانی که قرار بود در میدان کلن تاسیس شود به شدت اعتراض کرد. این سانسور گستاخانه سبب این تفسیر شد که “دمکراسی آلمان نیز تا همین جا است”. به این ترتیب پیام رییس جمهوری ترکیه از کرسی سخنرانی قرائت شد.

روزنامه وطن از تیتر “اعلان دمکراسی به سراسر جهان” استفاده کرده است.

به دنبال وقوع کودتا، کارفرمایان ترک اقدام به انتشار پیامهایی در روزنامه های خارج از کشور درباره روند مبارزات دمکراتیک مردم ترکیه کرده اند. در همین رابطه انجمن کارآفرینان و صنعتکاران ترکیه موسوم به توسیاد (TÜSİAD) ، با هدف هدایت صحیح افکار عمومی جهان در قبال تحولات ترکیه در نشریات تایمز، لوموند، واشنگتن پست و فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، اقدام به انتشار مطالبی تحت عنوان “تاسیس نظام مبتنی بر قانون اساسی و دمکراسی در ترکیه” کرده اند.

…. و روزنامه یئنی شافاک از سرخط “به ۲۰ کشور جهان در مورد کودتای ترکیه آگاهی رسانی خواهد شد” برای صفحه اول خود استفاده کرده است.

حزب عدالت و توسعه به دنبال افزایش خبرهای منتشر شده علیه ترکیه در رسانه های جهانی بعد از اقدام به کودتا در ترکیه، وارد عمل شده است. قرار است تا برای بیش از ۲۰ کشور جهان از حزب عدالت و توسعه هیاتهایی ارسال شود و فعالیتهای دیپلماتیک به عمل اید. این هیاتها در این کشورها در مورد کودتای نافرجام صورت گرفته از سوی ساختار دولت موازی گروه تروریستی فتح الله گولن گفتگو خواهند کرد. در این چارچوب، سعی خواهد شد تا علیه فضاسازیهای این گروه تروریستی و همکاران آن در سطح جهان اقدام گردد و مخاطبین جهانی ترکیه از دروغپردازیهای انان خبردار شوند.

فهرست