حزب اردوغان بعد از ۱۳ سال اکثریت پارلمان ترکیه را از دست داد

نتایج شمارش آرا در انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می‌دهد حزب حاکم عدالت و توسعه برای اولین بار در ۱۳ سال اخیر اکثریت پارلمان را از دست داده است.

با شمارش ۹۹ درصد آرا مشخص شده است که این حزب که از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور حمایت می‌کند، ۴۱ درصد آرا را برده و نتوانسته نیمی از ۵۵۰ کرسی پارلمان را به دست آورد.

جشن هواداران حزب دموکراتیک خلق‌ها در شهر کردنشین دیاربکر

حزب چپگرای دموکراتیک خلق‌ها که در میان کردهای ترکیه هواداران بسیاری دارد، موفق شد با کسب بیش از ۱۲ درصد آرا از حد نصاب لازم برای راه یافتن به پارلمان ترکیه – ۱۰ درصد آرا – عبور کند و برای اولین بار با در اختیار گرفتن حدود ۸۰ کرسی وارد پارلمان شود.

نتایج انتخابات ضربه بزرگی به حزب آقای اردوغان محسوب می‌شود که امیدوار بود اکثریت لازم برای برگزاری همه‌پرسی با هدف تغییر قانون اساسی و افزایش اختیارات ریاست جمهوری را به دست آورد.

اما این حزب نه تنها از کسب چنین اکثریتی – سه پنجم کرسی‌های مجلس – بازمانده، بلکه در جلب آرای لازم برای تشکیل دولت اکثریت هم ناکام بوده است. پیش‌بینی می‌شود این حزب ۲۵۸ کرسی به دست آورد که ۱۸ کرسی کمتر از حد لازم برای کسب اکثریت است.

ائتلاف در ابهام

با وجود این احمد داووداوغلو، نخست وزیر و رهبر حزب عدالت و توسعه از تمام احزاب سیاسی خواسته از طرح حزبش برای تغییر قانون اساسی حمایت کنند.

تا کنون هیچ یک از احزاب آمادگی خود را برای ائتلاف با حزب عدالت و توسعه اعلام نکرده‌اند.

 

احمد داووداوغلو نخست وزیر و رهبر حزب عدالت و توسعه خواهان حمایت احزاب از طرح تغییر قانون اساسی شده است

بر اساس قانون اساسی ترکیه در صورتی که تا ۴۵ روز دیگر ائتلافی شکل نگیرد، امکان برگزاری انتخابات تازه فراهم خواهد شد.

خبرنگاران  می‌گویند بر خلاف فضای یاس و نارضایتی که در اردوی حزب عدالت و توسعه حاکم است، هواداران حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) از راه یافتن به پارلمان و نتیجه‌ای که کسب کرده‌اند بسیار راضی و خشنود به نظر می‌رسند.

شهر عمدتا کردنشین دیاربکر در جنوب شرق ترکیه و مرکز فعالیت این حزب، از دیشب شاهد جشن و سرور هواداران حزب بود.

سیری ثریا اوندر، معاون حزب دموکراتیک خلق‌ها نتایج آرا را “پیروزی دموکراسی بر فساد سیاسی و غلبه صلح بر جنگ” توصیف کرد.

این حزب احتمال ائتلاف با حزب عدالت و توسعه را رد کرده است.

حزب جمهوری‌خواه مردم ترکیه (CHP) با کسب ۲۵ درصد آرا همچنان دومین حزب بزرگ ترکیه خواهد بود. رئیس این حزب در شهر استانبول هم نتایج انتخابات را دست رد آشکار مردم به “قدرت‌طلبی” آقای اردوغان دانست.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشارکت ۸۶ ردصدی مردم ترکیه در انتخابات روز یکشنبه را نشانی از “قدرت دموکراسی” در این کشور خوانده و ورود نمایندگان تمام احزاب اصلی سیاسی به پارلمان جدید را “مهم” ارزیابی کرده است.

فهرست