جدید ترین مقررات مربوط به انتقال دلار از ایران به خارج از کشور

طبق قوانین گمرکی انتقال پول بصورت اسکناس یا طلا و فلزات گرانبها توسط مسافر تا مقدار و مبلغ مشخصی مجاز می باشد که بتفصیل نوشته میشود .

ارز همراه مسافر : 

.   مسافرین ورودی به کشور پس از تکمیل فرم اظهارنامه ارزی برای ورود مبالغ بیش از ۵۰۰۰ دلار ارز می بایست نسبت به واریز ارزهای مازاد به حساب ارزی خود اقدام نمایند.  ·        به موجب مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خروج ارز بصورت اسکناس همراه مسافر به خارج از کشور تا سقف ۵۰۰۰ دلار و یا معادل آن به سایر ارزها مجاز و خروج ارز بیش از میزان ۵۰۰۰ دلار با ارائه اظهارنامه ارزی و یا اعلامیه بانکی مربوطه و یا هر سند بانکی که مبین پرداخت وجه بصورت اسکناس از محل حساب ارزی یا فروش ارز باشد ممهور به مهر شعبه بانکی امکان پذیر می باشد.  ·        میزان خروج و ورود ریال ایرانی همراه مسافر حداکثر پانصد هزار ریال (۵۰۰٫۰۰۰ ریال) می باشد.

طلا و نقره :

ورود زیور آلات طلای همراه مسافر از قبیل گردنبند ، دستبند ، گوشواره ، انگشتری ، النگو ، ساعت و غیره در حد متعارف و برای مصارف شخصی بصورت واحد مجاز بوده و ورود مازاد بر آن منوط به کسب اجازه قبلی از بانک مرکزی می باشد . ·  خروج زیور آلات شخصی همراه مسافر ، حداکثر تا میزان ۱۵۰ گرم از انواع مصنوعات طلا مجاز خواهد بود ·  خروج مصنوعات و ظروف نقره بعنوان هدیه و سوغات توسط مسافر حداکثر تا میزان ۳ کیلوگرم مجاز می باشد مشروط بر اینکه اشیاء مذکور از زمره آثار فرهنگی و تاریخی محسوب نگردد .

خشکبار:

خروج انواع خشکبار به همراه مسافر ، به مقداری که جنبه تجاری نداشته باشد ، بلامانع است . حداکثر مقدار مجاز پسته برای خروج به ازای هر گذرنامه ۱۰ کیلوگرم و زعفران به ازای هر گذرنامه ۱۰۰ گرم می باشد . ·        محدودیت های فوق شامل جهانگردانی که دارای گذرنامه خارجی می باشند ، نمی شود . ·        خروج پسته ، مغز پسته ، خشکبار ، زعفران برای مسافران به عتبات عالیات و سایر اماکن مقدسه ممنوع است .

فرش و گلیم:

خروج فرش دستباف به همراه مسافر تا سقف ۲۰ متر مربع مجاز بوده و محدودیتی از نظر تعداد قطعات فرش همراه مسافر در سقف متراژ ذکر شده وجود نخواهد داشت . ·  خروج فرش همراه مسافر علاوه بر مرزهای هوایی از مرزهای زمینی و دریایی نیز مجاز می باشد . خروج فرشهای نفیس و سایر اشیایی که دارای ارزشهای تاریخی و میراث فرهنگی هستند به همراه مسافر ممنوع است . ·  خروج فرش همراه مسافر به مقصد کشورهای زیارتی عراق ، سوریه و عربستان سعودی ممنوع می باشد .

فهرست