ترکیه به ۲۰هزار پزشک متخصص و ۱۰هزار پزشک عمومی نیاز دارد

 ترکیه به ۲۰هزار پزشک متخصص و ۱۰هزار پزشک عمومی نیاز دارد.


وزیر بهداشت ترکیه ،محمد موذن اوغلو با بیان این مطلب ابراز داشت برنامه ترکیه برای جذب ۳۰هزار نیروی پزشک از خارج از کشور است.

این سخنرانی در یک جلسه تحت ریاست وزیر بهداشت ترکیه برگزار شد، پس از اظهارات مهم در مورد اقداماتی که در سال ۲۰۱۶ باید توسط دولت انجام داد  اطلاعات مهمی در ارتباط با سلامت ارایه کرد.  وزیر بهداشت، با این حال، گفت که ترکیه در نظر دارد این تعداد پزشک را از خارج از کشور تامین کند.

او در سخنرانی خود افزود :۷۸ میلیون نفر از مردم ما در حال کار و تلاش برای ساختن آینده بهتر میباشند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص ورود پزشکان خارجی به ترکیه افزود ما در حال باز کردن راه و تسهیل ورود پزشکان خارجی به ترکیه هستیم.وی گفت که ترکیه می خواهد پزشکان را از کشورهای همسایه و کشورهایی با سطح بالای تحصیلات  دعوت کند. به گفته وی، وزارت بهداشت برای فراهم آوردن شرایط برای پزشکان خارجی در ترکیه به ارزیابی از سطح تحصیلات آنها پرداخته است.

این خبر در حالی اعلام میشود که به گزارش ایران ( تاریخ انتشار: ۰۱ شهریور ۱۳۹۳ )، بین ۸ تا ۱۲ هزار پزشک جوان کشور بیکار هستند یا به خاطر نبود شغلی در این زمینه مجبور شده‌اند به فعالیت‌های دیگری رو بیاورند. هر چند هستند پزشکان انگشت شماری که توانسته‌اند گوی سبقت را از دیگر همکارانشان بربایند و دریافتی روزانه‌شان برابری کند با حقوق چند ماه یک پزشک عمومی که در بیمارستانی دولتی مشغول خدمت است.

 

دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در خصوص برخی واقعیات جامعه پزشکی به ایران می‌گوید: برخی گمانه‌زنی‌های میدانی نشان داده است در سال‌های اخیر عددی بالغ بر ۱۲ هزار نفر از جامعه پزشکی کشور که عمدتاً پزشکان عمومی را در برمی‌گیرد به دلیل مشکلات فراوان وضعیت مناسبی ندارند. همچنین طبق این آمار بین ۸ تا ۱۲ هزار پزشک طبق آمار کشوری در حال حاضر بیکار هستند.

زالی در واکنش به خوب بودن وضع پزشکان جراح می‌افزاید: واقعاً اینطور که شایع می‌شود نیست. در بررسی که سازمان نظام پزشکی به عمل آورده در مورد گروه جراحان عمومی و جراحان اطفال مسأله بسیار چالش برانگیز و جدی است و این‌طور نیست که وضعیت همه گروه‌های جراحی کشور خوب باشد. الان تقریباً مسأله مشکلات معیشتی عملاً از گروه پزشکان جوان شروع شده و به سایر گروه‌ها سرایت کرده است. در نظام پزشکی روزانه شاهد پزشکانی هستیم که سال‌ها موی خود را در مسیر خدمت به مردم سفید کرده‌اند، اما از قضا دچار مشکلات جدی معیشتی هستند.

وی می‌افزاید: موضوع معیشتی در برخی رشته‌های جراحی باعث شده است دانشجویان تمایلی به ادامه تحصیل در این رشته‌ها نداشته باشند، براین اساس ادامه این روند به نفع مردم و نظام سلامت کشور نیست.

اهمیت و جایگاه صادرات خدمات پزشکی ایران
متاسفانه مطالعه‌ای که به بررسی ابعاد گوناگون موضوع در ایران پرداخته باشد، در دسترس نیست، اما با بررسی اجمالی تجربه سایر ممالک و وضعیت موجود کشورمان، میتوان به اشتغال زایی اشاره کرد. امروزه برنامه‌ریزی کشور‌ها برای اشتغال بر سه پایه استوار است: افزایش ثروت ملی، ایجاد مشاغل جدید و توسعه بازار برای مشاغل موجود. دراین میان خدمات تندرستی از ظرفیت‌های قابل‌توجهی برخوردار است. به عنوان مثال، خدمات پزشکی در منزل با ۱۶۰ درصد رشد بیشترین اشتغال‌زایی را در دهه ۹۰ آمریکا داشته و از خدمات پزشکی به عنوان موتور اشتغال‌زایی در دهه ۸۰ یاد می‌شود. از سویی باید در نظر داشت که ایجاد اشتغال در بخش بهداشت و درمان، وابسته به توان مالی دولت و مردم است و چنانچه ایجاد خدمات یا تقاضای جدید همراه با افزایش اعتبارات مالی نباشد، موفقیتی به دنبال نخواهد داشت. از این جهت ویژگی ممتاز صادرات خدمات پزشکی این است که افزایش تقاضا و تأمین مالی را همزمان محقق می‌نماید. همچنین صادرات خدمات پزشکی، به‌ویژه جذب بیمار خارجی، اشتغال‌زایی غیرمستقیم نیز دارد که به نظر نمی‌رسد کمتر از نرخ ۲/۱ (اشتغال غیر مستقیم به ازای هر شغل جدید) صنعت گردشگری باشد.

منبع:

http://www.isinolsa.com/mobil/haber/saglik-bakani-20-bin-uzman-10-bin-pratisyen-hekim-acigimiz-var-9340.html

http://www.hurriyet.com.tr/mehmet-muezzinoglu-20-bin-uzman-10-bin-pratisyen-hekim-acigimiz-var-40025931

فهرست